x x
HI-RE

Help, ik ben dom!

Laatst werd ik weer eens geconfronteerd met de term frictiewerkloosheid. Prachtige naam en interessant verschijnsel. Ik klikte gauw even naar Wikipedia en las:

Frictiewerkloosheid is dat deel van de
werkloosheid dat veroorzaakt wordt door fricties op de arbeidsmarkt. Fricties (wrijvingen) tussen vraag en aanbod zijn onvermijdelijk bij een markt die zo complex is als de arbeidsmarkt. Arbeid is heterogeen: een aanbieder van arbeid kan niet willekeurig welke arbeid verrichten. Lees verder...

Arbeidsmarkt als olietanker

Hoe meer ik me verdiep in de arbeidsmarkt, des te groter wordt mijn verwondering en verbazing over dit fenomeen.  De arbeidsmarkt zou een zeer dynamische markt moeten zijn die met zijn tijd meegaat en waar, zoals op de meeste andere markten, het schaarse goed (de mens) centraal staat. Helaas……  de arbeidsmarkt lijkt meer op een grote olietanker in een kleine haven. Onmanoeuvreerbaar, log,  aan de grond gelopen en vol met fossiele denkbeelden, methodes en instrumenten.Lees verder...

Keeperstraining

Stel u voor dat u het volgende krantenartikel leest in de sporteditie van uw krant:

Keeperstraining

Van onze redactie
Voetbalclub Ajax heeft met ingang van dit seizoen besloten alle aanvallende voetballers wekelijks keeperstraining te laten volgen. Achterliggende reden is dat de spitsen van Ajax zich onvoldoende ontwikkeld hebben op het gebied van verdedigen, en met name verdedigen rondom het strafschopgebied.

Door de spitsen te trainen op hun zwakker ontwikkelde verdedigers-kwaliteiten verwacht de Amsterdamse club dat de spelers zich beter allround zullen ontwikkelen, wat het spel ten goede moet komen.
Lees verder...

Verkopers overbodig

Jarenlang heb ik mogen werken in de automotive branche. Een zeer leuke en bijzondere branche vanwege de paradox tussen enerzijds de razendsnelle ontwikkeling van technologie en anderzijds de klassiek opererende en in zichzelf gekeerde organisaties. Al ruim een decennium lang zijn de marges in de automotive jaar in jaar uit aan het dalen. Je zou zeggen: „tijd voor vernieuwing dus”. Maar juist dat gebeurt nauwelijks. Men blijft graag vasthouden aan klassieke structuren en businessmodellen.Lees verder...

De Pionier, vernieuwer of onruststoker?

Kent u ze, die spontane types, die creatieve figuren die overal kansen in zien, beren op de weg negeren alsof ze niet bestaan en vol energie vertellen over hun ideeën? Slechts een paar kenmerken van de pioniers onder ons. Pioniers zijn mensen die vooral denken in mogelijkheden en kansen. Ze kijken graag naar de ‘Bright side of life’.  Ze zijn wat dromerig, ze zijn goed op de hoogte van trends en ontwikkelingen en ze zijn vooral heel snel in het leggen van verbindingen tussen activiteiten van nu en de mogelijkheden van morgen.Lees verder...

Presteerder, goudhaantje of lastpak?

Ben je erg resultaatgericht, kun je veel energie vrijmaken om je doelen te bereiken, ben je een doener met een competitief randje en haal je bovendien altijd de doelen die jij jezelf stelt? Dan is de kans groot dat je een presteerder bent. Presteerders zijn mensen die van onschatbare waarde zijn voor organisaties, omdat zij doelstellingen weten te vertalen in acties die leiden tot de gewenste resultaten. Lees verder...