x x

Adapt and Innovate...

Eén van de belangrijkste trends van de komende jaren is Simplicity. Simplicity staat voor het reduceren van complexiteit en het eenvoudig en transparant maken van diensten en producten. Alles wat een duidelijke toegevoegde waarde heeft blijft bestaan. Al het andere wordt overbodig.

Op zich niks nieuws, zo werkt het al jarenlang, toch? Klopt, er is één grote MAAR. Namelijk, door de voortrazende technologie komt de positie van veel bedrijven in de bedrijfsketen onder druk te staan. Succesvolle businessmodellen uit het verleden blijken steeds sneller hun kracht te verliezen. Een mooi voorbeeld is Home Plus, een supermarktketen in Zuid-Korea.
 
Home Plus was de op één na grootste in Zuid Korea en wilde de grootste worden. Om dat te bereiken hebben ze zichzelf opnieuw uitgevonden. In plaats van consumenten naar de supermarkt te laten komen, hebben ze de supermarkt naar de consument gebracht.
Home Plus2
Op locaties waar veel gewacht wordt (zoals bijvoorbeeld de metro), zijn vitrines opgehangen met daarin foto’s van de alledaagse producten. Middels de smartphone en QR-codes kunnen consumenten tijdens het wachten hun boodschappen doen. Hun bestelling wordt direct na online betaling ingepakt en vervolgens dezelfde dag thuis afgeleverd.

Op zich behoorlijk vernieuwend, maar ook niet wereldschokkend. Consumenten blij want de wachttijd wordt boodschappentijd, waardoor ze tijd overhouden voor andere (leukere) activiteiten. Home Plus blij want hun online verkoop is met ruim 170% toegenomen en inmiddels zijn ze de grootste (online en offline gecombineerd). Maar welke impact heeft dit op de bedrijven in de bedrijfsketen? Voorheen gingen de producten van de leveranciers naar het distributiecentrum, vervolgens naar de winkel en tot slot naar de consument. In de nieuwe situatie gaan de producten vanuit het distributiecentrum direct naar de consument. Ofwel de winkel is overbodig geworden. De winkel, bestaande uit een pand op dure grond, met inrichting en verlichting en met veel personeel. De winkel is veruit de “duurste schakel” in de bedrijfsketen en die valt weg. De marge op de producten stijgt dus enorm door het wegvallen van de "duurste schakel", waarbij de winkelketen kan kiezen of ze deze marge zelf wil houden, of dit (ten dele) aan de consument gunt. In het laatste geval wordt er tevens een enorm concurrentievoordeel gecreëerd.
 
Dit voorbeeld staat niet op zichzelf en binnen veel bedrijfsketens zullen vergelijkbare bewegingen te zien zijn. Bijvoorbeeld binnen de verzekeringswereld waar de consument de grootste concurrent van bestaande verzekeraars zal blijken te zijn. Ook de energiesector zal door de eigen consument worden beconcurreerd. In de automotive sector zal de toegevoegde waarde van veel importeurs en dealers verder afnemen en in een aantal gevallen gewoon verdwijnen.
failliet
Makelaars, tot voor enkele jaren terug gegarandeerd succesvol en nu vaak in nood. Veel makelaars denken dat hun nood met de crisis ooit weer voorbij zal zijn. Zij gaan het niet redden. Die makelaars die zichzelf opnieuw durven uit te vinden zullen het wel redden. En dat geldt niet alleen voor makelaars, maar ook voor notarissen, vastgoedontwikkelaars, grote bedrijven, kleine bedrijven, jonge bedrijven en oude bedrijven. Kortom voor vrijwel alle bedrijven geldt dat (te) lang vasthouden aan succesvolle businessmodellen van weleer zal leiden tot een snel verlies van hun positie.

Zoals Darwin (1809-1882) ooit al zei:
To survive, you will need to adapt and innovate.
 
Overleeft uw organisatie deze revolutie? Dat hangt er van af of u de regie in eigen handen neemt, of dat u afwacht wat de toekomst u gaat brengen. In het laatste geval kan het wel eens sneller gaan dan u denkt. Wanneer u wel zelf de regie neemt, wens ik u daar vooral heel veel plezier en succes mee! Voor meer informatie over hoe u snel en aan de lopende band nieuwe businessmodellen, -concepten en vernieuwing kunt creëren,
daag me gerust uit!